Sciascia ereticul: „Moartea inchizitorului”, romanul care devine anchetă Mergând înainte cu serialul acelor aspecte ale operei lui Leonardo Sciascia (1921-1989) care, puţin cunoscute nu doar cititorilor români ci şi celor italieni, continuă să aibă relevanţă pentru epoca în care trăim noi astăzi, mă voi opri de data aceasta la un personaj fără egal în marea galerie a personajelor emblematice sciasciene: Fra Diego La Matina din Moartea inchizitorului. Pentru a-l prezenta este însă nevoie să lămurim mai întâi genul literar pe care îl creează Sciascia începând cu acest volum. Este, cred, genul cel mai original şi pasionant dintre cele experimentate de Sciascia, cel pe care în monografia mea îl numeam „romanul-anchetă” şi îl explicam în amănunţime. Aici mă voi rezuma la trăsăturile sale cele mai caracteristice, pentru a trece apoi la protagonistul amintit. Moartea inchizitorului este capul de serie al genului. În minuţioasa muncă de documentare asupra istoriei siciliene care pregătea scrierea Codicelui egiptean, un roman istoric – şi el neconvenţional, ca toate genurile practicate de el, Sciascia dă peste un personaj formidabil, pe deasupra şi concitadin cu el: fra Diego La Matina, eremit condamnat pentru erezie, care, aflându-se închis în carcerele inchiziţiei din Palermo, în 1657, în timpul unui interogatoriu îl loveşte cu cătuşele pe marele inchizitor al Siciliei, Juan Lopez de Cisneros, provocându-i astfel moartea – caz unic în istoria inchiziţiei siciliene. În prefaţa la a doua ediţie, Sciascia mărturisea: „Acest studiu sau povestire despre o faptă şi un personaj aproape uitate din istoria Siciliei este lucrul cel mai drag din câte am scris până acum, unicul pe care-l recitesc şi care continuă să mă chinuie. Motivul adevărat este că e o carte neterminată şi nu o voi termina niciodată, pe care sunt mereu tentat să o rescriu şi pe care nu o rescriu aşteptând să mai descopăr ceva: un nou document, o nouă revelaţie care să ţâşnească din documentele pe care deja le cunosc, vreun indiciu care să mi se arate între somn şi veghe, aşa cum i se întâmplă lui Maigret, personajul lui Simenon, când e captivat de o anchetă”. Detectivul Sciascia porneşte în căutarea a două adevăruri, care îi par mai degrabă ascunse decât mărturisite de documente: care era vina reală pentru care se afla în carcerele inchiziţiei fra Diego şi ce anume s-a petrecut în mintea acelui om până la acea izbucnire violentă care i-a hotărât moartea. Pentru a răspunde acestor întrebări, Sciascia cercetează cu cea mai mare scrupulozitate şi disponibilitate tot ce îi ofereau arhivele, istoriile, literatura şi-i oferă cititorului o nepreţuită mărturie despre instituţia inchiziţiei, despre oamenii care o reprezentau şi cei care o ajutau; despre interogatorii şi torturi reconstituite în detaliu; despre marile ceremonii baroce ale auto da fé-urilor palermitane, spectacole înspăimântătoare şi măreţe, în timpul cărora doamnelor din asistenţă şi nobililor li se serveau gustări şi răcoritoare; dar mai ales, citind în cutele nevăzute ale tuturor acestor documente, despre fra Diego şi marele inchizitor, despre probabila lor psihologie, despre cum trebuie să se fi petrecut întâlnirile dintre ei şi cum trebuie să fi mocnit şi izbucnit revolta călugărului. Dar noi nu trebuie să scăpăm din vedere că Sciascia rămâne un scriitor: nu justificarea lui fra Diego o urmăreşte el, ci crearea arhetipului unui revoltat modern şi moralmente de acelaşi sânge cu el. Căci ceea ce, până la urmă, îi rămâne cititorului nu este figura unui martir al intoleranţei religioase şi a marelui Leviatan care e Puterea. Obiectivul lui este altul şi aş zice dublu: prin strategia şi funcţionarea Inchiziţiei să atragă atenţia asupra unui mecanism nu doar practic ci şi mintal încă viu şi mereu la pândă în societatea umană şi să ne pună dinainte statura gigantică a unui om revoltat; fra Diego nu acceptă regula jocului în care unul este iremediabil inchizitor iar altul condamnat, unul lup celălalt miel, şi, cu riscul morţii, afirmă pentru o clipă egalitatea după natură a oamenilor. Acest fra Diego are ceva şi din omul revoltat al lui Camus, pentru că revolta – şi la asta contribuie mult înflăcărarea lui Siascia – dă un sens întregii sale existenţe şi „înalţă demnitatea omenească”. Iar pentru a ne spulbera orice îndoială, Sciascia intervine explicit, mărturisind că, încercând să-l descopere pe adevăratul fra Diego, a avut în minte oamenii: “cu cugetul îndârjit: încăpăţânaţi, inflexibili, în stare să suporte uriaşe suferinţe şi sacrificii. Am scris despre fra Diego ca despre unul din ei: eretici nu dinaintea religiei (pe care o respectau sau n-o respectau) ci dinaintea vieţii”.
Smaranda Bratu Elian |