Omagiu Maestrului Mircia Dumitrescu, la împlinirea venerabilei vârste de 80 de ani

Maestrului Mircia Dumitrescu, omagiul revistei noastre la ceas aniversar! 

Mircia Dumitrescu s-a născut la Căscioarele, în 3 iulie 1941. Este în primul rând grafician, așa cum îi place să spună. Apoi sculptor și pictor român. Dar în atelierul lui din Calea Griviței, situat în clădirea Muzeului Național al Literaturii Române din București, găsim destule lucrări și pentru câteva expoziții de ceramică.
Este membru corespondent al Academiei Române și a predat timp de mulți ani gravura ca profesor universitar doctor la Academia de Arte Plastice din București despre care spune că: „ar fi fost mult mai drept să se numească Theodor Aman întrucât a fost înființată de acest artist”, pe care îl consideră mult mai important și mai complex decât Grigorescu, dar „meritele lui au fost pe nedrept minimalizate în perioada comunistă, deoarece era fiu de boier”.

A obținut numeroase premii atât în țară cât și în străinătate. La târgul internațional de carte de la Leipzig a obținut doi ani consecutivi premiul cel mare pentru ilustrație de carte, pentru volumele lui Ovidius, Tristele și Ponticele, precum și pentru Poveștile lui Ion Creangă. Prietenul său din tinerețe, Nichita Stănescu, i-a dedicat zeci de poezii. I-a fost decernat Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler atât pentru Literatură cât și la categoria Arte Vizuale. A făcut sute de ilustrații pentru mari autori din literatura română, iar pentru Mihai Eminescu, poetul nostru național, a reușit să găsească o formulă inovatoare de tipărire realizată și cu ajutorul unor tehnici digitale prin care i-a reprodus integral manuscrisele.
Este mândru de faptul că fostul lui student, Florin Stoiciu, îi duce mai departe pasiunea pentru gravură și că, la rândul său, pregătește alți artiști care continuă tradiția și tehnicile de lucru în acest domeniu complex. Ioan Cristescu, managerul Muzeului Național al Literaturii Române, i-a dedicat una din sălile de la parter, atribuindu-i numele artistului: Mircia Dumitrescu. Aici, graficianul și-a instalat presele de gravură și își imprimă lucrările. Vrea să recreeze, împreună cu discipolii săi, un atelier internațional de gravură, așa cu era atelierul Podul, când condițiile sanitare o vor permite.



Academicianul Mircia Dumitrescu şi fostul său student, prof. univ. dr. Florin Stoiciu


Tot în atelierul său există o bibliotecă cu caiete imense, legate în piele, cu hârtie manuală pe care academicianul a realizat mii de acuarele și pe care intenționează să le doneze Academiei Române. A lucrat acuarelele pe ambele fețe ale paginilor sau pe două pagini în oglindă, special ca să nu fie rupte și comercializate după ce el nu va mai fi.
Pentru 2021, anul în care împlinește 80 de ani, a pregătit deja patru expoziții imense la Academia Română, Muzeul Brukenthal din Sibiu, Muzeul Național de Artă al României și Muzeul Național Cotroceni. Va expune lucrări de gravură, pictură și sculptură, iar într-una din chiliile din Spațiile Medievale ale Muzeului Național Cotroceni va proiecta, la sugestia noastră, miile de acuarele care sunt atât de puțin cunoscute publicului larg.



Mircia Dumitrescu, Autoportret, 2020, Caiet de Pandemie nr. 4, Acuarelă pe hârtie manuală [1]


Maestrul Mircia Dumitrescu și-a paginat autoportretul pe două coli de hârtie manuală alăturate, prinse în caietul special, legat în piele, unul din cele patru pe care a lucrat în perioada în care a fost instituită în țară starea de urgență cauzată de pandemia de Covid 19. Până să obțină o dispensă de la Academia Română pentru a putea lucra și locui efectiv în atelierul său, artistul a lucrat acasă și a ieșit doar în orele dedicate pentru vârstnici, ore care nu îi permiteau să ajungă la locul în care își desfășura de obicei activitatea. Lucrarea este monocromă, cu excepția zonei feței unde a aplicat culoare locală și a obținut porțiuni de luminozitate, pentru cele umbrite lăsând să se întrevadă albastrul hârtiei. A exagerat rețeaua de riduri de pe figură trasând dur cu penița cu tuș linii specifice graficii, cum de altfel și-a exagerat încruntarea, concentrarea și duritatea privirii. Bretelele au fost realizate cu laviuri de tuș.
Într-unul dintre articolele pe care le-am publicat în 2017, scriam despre maestru: „Mircea Dumitrescu este un artist plin de forță și energie creatoare, dedicat. A îndrumat generații întregi de artiști cărora le-a câștigat admirația și recunoștința. E un artist profund, care își găsește echivalentul în maeștrii trecutului, care erau mari desenatori și stăteau și trudeau asupra fiecărei imagini. Este un om bun, generos și modest. «La 76 de ani, încă mă mai întreb dacă am talent, sau dacă nu totul vine din muncă asiduă», se frământă artistul»”. [2]



Mircia Dumitrescu, 01, 2011, acuarelă și grafit, 100x70 cm, Colecția personală a artistului [3]


Graficianul se exprimă cu măiestrie și excelență în toate tehnicile aparținând artelor plastice, dintre acestea manifestând o predilecție spre gravură. Despre acuarelă spune că îl relaxează. Tehnica de lucru în acuarelă a lui Mircia Dumitrescu este una deosebită. Lucrează în general cu hârtie manuală pe care o comandă de la o fabrică din Budapesta și trasează cu apă desenul, după care, cu pensula înmuiată în culoare, picură pigmentul și îl lasă să se precipite în urma de apă. Astfel obține suprafețe mari, compacte, picturale, de culoare, pe care nu se poate observa pensulația. Își prepară întotdeauna singur culorile din pigmenți pe care îi cumpără din diverse țări, îi zdrobește, amestecă lianți pe bază de pastă de orez pe care i-a descoperit în ultima vizită în Coreea de Sud (unde i-au fost apreciate lucrările); adaugă aglutinant pentru fiecare nuanță pe care o păstrează în câte un borcan special, cum sunt cele pentru condimente. După ce suprafețele colorate s-au uscat, intervine cu noi straturi de culoare, cu penița cu cerneală sau își reface texturile cu ajutorul unui burete de sârmă ori mixând tehnicile.
Despre conviețuirea cu arta, artistul mărturisește într-un interviu:„Dacă trăieşti, te apuci de multe lucruri pe care ai dori să le înţelegi! Formele de exprimare sunt transferări ale acestor trăiri existenţiale, mărturisind, visând că poţi comunica. Cât despre polivalenţa renascentistă, o iau ca pe o glumă şi încerc să-ţi răspund în aceeaşi tonalitate, amintindu-l pe Nichita Stănescu care, cu tonul său inconfundabil, serios-şugubăţ, stabilea timpul limitat al vieţuirii poetului ca şi al pictorului, care îşi găsesc formele de exprimare repede, pe când prozatorul (ca şi sculptorul) au nevoie de mai mult timp pentru a se… construi. Speriat, l-am întrebat: dar graficienii? S-a uitat lung la mine şi a replicat: «Şi tu ai nevoie de mult timp!»” [4]



Maestrul Mircia Dumitrescu


Lucrează întotdeauna pe suprafețe mari și compoziția este foarte importantă în realizarea acuarelelor maestrului. Integrează albul hârtiei în lucrările sale ca fiind parte importantă a compoziției, poate mai importantă decât zona acoperită de culoare. Astfel reușește să fie unic față de orice alt acuarelist de oriunde din lume. Și prin faptul că a căutat mereu o estetică proprie, care poate fi atribuită expresionismului german, dar într-un mod original, inconfundabil, ce-i definește stilul.
„A vizita atelierul lui Mircia Dumitrescu este o adevărată aventură din care nu poţi ieşi decât în câştig. Ce impresionează în primul rând când intri este ordinea. O ordine estetică, aş putea spune. Pânzele perfect aliniate, buna rânduială de pe masa de lucru, pensulele şi culorile, caietele de schiţe care sunt deseori transformate în adevărate cărţi bibliofile, cu mici notaţii printre filele frumos cusute la cotor. Toate acestea denotă o disciplină interioară îndelung exersată. Apoi, farmecul personal şi curgerea neîncetată a amintirilor şi poveştilor. Aburii cafelei şi impresia foarte confortabilă că eşti mereu binevenit, că nu încurci, că nu ai întrerupt nimic, că erai exact omul cel mai aşteptat în acel moment. Este o încântare să stai de vorbă cu Mircia, iar la plecare nu te poţi descotorosi de sentimentul că ar mai fi fost încă atâtea de spus şi că se impune o nouă întâlnire”. (Ileana Ploscaru Panait, producător emisiune TVR Mic dejun cu un campion) [5]



Mircia Dumitrescu, Cioran, sculptură în lemn [6]


Expoziția retrospectivă Mircia Dumitrescu de la Muzeul Național Cotroceni, intitulată sugestiv Peisaj românesc cu oameni și sfinți, cuprinde și o serie de sculpturi „desenate” în lemn cu drujba și cu dalta (pe care le numește gravuri spațiale), sau sculpturi turnate în  bronz.
Textul de mai jos poate reprezenta o invitație la expozițiile lui Mircia Dumitrescu din acest an de la Muzeul Național Cotroceni, Academia Română, Muzeul Brukenthal din Sibiu și Muzeul Național de Artă al României și este în același timp o mărturie a admirației și respectului pe care foștii studenți i-l poartă profesorului lor:
„Zilele Bucureștiului. Expoziție de sculptură în aer liber, în fața Muzeului Literaturii. Mă uitam și zâmbeam. E chiar o lume acolo. Lumea profului, cum îi zicem noi. Oameni, animale, gânduri, rugăciuni, totul e acolo. Lucrarea asta e de când s-a născut Tibi, eram noi anul III, asta e oaia pe care am turnat-o la Hunedoara, ăsta e Suciu, astea sunt noi, făcute vara asta la Câmpulung... cam așa gândeam printre ele. Mă mișcam printre frânturile unei vieți. O viață pe care am avut și noi norocul să o cunoaștem un pic. Un profesor care ne-a pus pe traiectorie, un om plin de energie.
Dincolo de amintiri sunt însă formele. Succesiune de lespezi, xilogravuri tridimensionale, plăci, elici, înșurubate dinamic într-un mare fel, expresie cât cuprinde. Cum se desfășoară ele în spațiu e absolut de neînțeles. Te închini ca în fața unei poezii care îți place, dar ți-e absolut imposibil să înțelegi cum a fost făcută, cum a ieșit. Chiar merită să le vedeți. Ele ar putea sta pe orice scenă artistică a acestei lumi.”(Ciprian Isac, Graphic Front) [7]
















































Anastasia Stoiciu
(nr. 7-8, iulie-august 2021, anul XI)




NOTE

1. Colecția personală a artistului, Bibliografie: Expoziția Portret de Artist, Muzeul Național Cotroceni, 2020- 2021; „Portret de artist“ (muzeulcotroceni.ro)
2. Extraordinara poveste a lui Mircia Dumitrescu, artistul care a gravat în lemn poezia lui Nichita Stănescu - Evenimentul Zilei (evz.ro)
3. Lucrarea a fost expusă în expoziția personală a artistului de la Biblioteca Academiei Române, din 2016, cu tema „Şi eu am fost în «Grădina cea din Eden»”, prilejuită de aniversarea a 75 de ani; Face parte din albumul Mircia Dumitrescu, editat de Institutul Cultural Român în 2015.
4. Radu Constantinescu, interviu Mircea Dumitrescu, Revista Apostrof | MIRCIA DUMITRESCU (revista-apostrof.ro)
5. Acad. Mircia Dumitrescu: „Îi iubesc pe cei din jur. Invidia mă dezamăgeşte” | TVR.RO
6. Bibliografie: Lucrarea a făcut parte din Simpozionul Internațional:  Cioran – Pessoa, doi exegeţi ai nefericirii, organizat în perioada 23-25 noiembrie 2016, la Biblioteca Academiei Române, Amfiteatrul „I. Heliade Rădulescu” 
7. Mircia Dumitrescu – Sculptură, Muzeul Național al Literaturii Române (graphicfront.ro)