Instantanee din timpul „anilor Baratta” la Festivalul de Film al Bienalei de la Veneția

„Bună, material am, 11 ani de fotografii, dar zilele astea nu pot să mă ocup prea mult de asta, pentru că îmi pregătesc echipamentul pentru Festivalul de Film”, mi-a răspuns fotograful Matteo Chinelatto la rugămintea de a contribui cu fotografiile sale la o prezentare a „Anilor Baratta” ai prestigiosului festival.

Dacă Bienala de la Veneția ar oferi un Leu de Platină Fondatorilor și Preşedinților Festivalurilor Internaționale, Paolo Baratta ar fi fără îndoială într-un top 5 al acestor personalități. Economist. Politician. Până în prezent, a ocupat mai multe funcții remarcabile: Ministru al Comerțului Exterior, între 1993 și 1994; Ministrul Lucrărilor Publice și Ministru al Mediului, între 1995 și 1996, singura dată din istoria Republicii Italiene în care aceeași persoană a fost simultan șef al celor două departamente. În calitate de Ministru al Mediului, Baratta a lansat prin decret instituirea a cinci parcuri naționale în Italia. A fost Președinte al Bienalei de la Veneția din 1998 până în 2001, şi din 2008 până în 2020. Biennale College Cinema, Venice Production Bridge, Gap Financing Market, Final Cut la Veneția (dedicat noului val al cinematografului din Africa și Orientul Mijlociu) sunt doar câteva noutăți introduse în programul Festivalului Internațional de Film al Bienalei în ultimii ani, care a devenit și primul festival cu o secțiune dedicată Realității Virtuale (VR). În discursul său pentru Bienala Cinema 2018, Paolo Baratta scrie:

„Aşa cum știm, Festivalul a avut loc pentru prima dată în 1932. Luând în calcul primul și ultimul an, de acea dată ne separă 87 de ani (89 de ani la cea de-a 77-a ediție din acest an - n.r.). Diferența (doisprezece) este dată în primul rând de faptul că în câțiva ani Festivalul nu s-a ținut (șase ani în total). Acest lucru s-a întâmplat în cel de-al doilea an, când încă se considera că Festivalul ar trebui să se țină o dată la doi ani, asemenea Expoziției de Artă în care s-a născut, apoi în anii de război (trei), și în alți doi ani în vremurile mai recente (1973 și 1978), din diferite motive. Pentru restul de șase ani, trei Mostre au fost anulate pentru damnatio memoriae (Festivalurile din 1940, 1941, 1942). Două aparțin perioadei președinției lui Carlo Ripa di Meana, când programele Bienalei (1974 și 1977) au fost dedicate Statului Cile și ʽdizidenței’. În acest moment, nu dispun de explicații adecvate privind cel de-al doisprezecelea an în care Festivalul nu s-a ținut. S-a întâmplat ca, în 1947, când seria Festivalurilor a fost renumerotată și, cu scopul de a șterge din memorie a opta, a noua și a zecea ediție, cele din perioada trieniului 1940-1942, numărul opt să fie reatribuit: cea care fusese deja Mostra din 1940 a devenit Festivalul din 1947. Procedând astfel, a fost „neglijată” şi Mostra din 1946, care luase numele mai modest de Manifestare, dar care reprezentase un moment important în viața Bienalei și a Festivalului. Cu febrilă grabă, așa-numita Manifestare a fost planificată la Veneția și nu la Lido, în spații pentru care a trebuit să se solicite autorizația reprezentanțelor militare care le ocupau. A avut loc între august și septembrie și a înregistrat o prezență semnificativă de filme italiene și străine, în ciuda climatului postbelic (inclusiv Paisà și Les Enfants du Paradis). Acela a fost și anul în care, odată început Festivalul de Film de la Cannes, ca rezultat al unor oportune inițiative diplomatice, au fost convenite și datele viitoare ale celor două festivaluri”.

Din 2011, Director Artistic al Festivalului Internațional de Artă Cinematografică de la Veneția este criticul de film Alberto Barbera, care îşi va continua mandatul şi sub conducerea noului Preşedinte al Bienalei de la Veneția, producătorul de film Roberto Cicutto. 

A 77-a ediţie a Festivalului Internaţional de Artă Cinematografică se va desfăşura la Lido di Venezia din 2 în 12 septembrie 2020, la 89 de ani de la prima ediţie din 1932.

Vă prezentăm în continuare câteva din sutele de fotografii realizate de Matteo Chinellato în aceşti ani la Festivalul Internațional de Artă Cinematografică de la Veneţia.



Alberto Barbera e Paolo Baratta (2017)



Olivia Colman - Coppa Volpi pentru cea mai bună actriţă în 2018


Brad Pitt (2019)




Natalie Portman (2016)

 


Laetitia Casta (2012)

 


George Clooney (2013)

 


Alessandra Mastronardi (2019)

 


Michele Riondino (2018)

 


Cate Blanchett (2018)

 


Vanessa Redgrave (2018)

 


Nicholas Cage şi Eva Mendes (2009)



Red carpet Festivalul Internațional de Artă Cinematografică (2013)


Matteo Chinellato
http://www.chinellatophoto.it/



Ediţie îngrijită de Ioana Eliad

(nr. 9, septembrie 2020, anul X)




Pentru mai multe informaţii privind activitatea Bienalei de la Veneţia: www.labiennale.org