Conferinţa „Dialogues in Cultural Heritage”, Matera, 2018

Desfăşurată la finalul lunii mai 2018, întâlnirea profesională cu titlul Dialogues in Cultural Heritage a adus laolaltă în sudul Italiei câteva sute de specialişti din domeniul cultural. Pentru câteva zile, oraşul Matera a fost scena desfăşurării unui alt tip de spectacol, găzduind prezentările participanţilor în spaţii ample, precum: Casa Cava, fostul spital San Rocco, Biserica Cristo Flagellato, Universitatea din Basilicata sau sala de protocol pusă la dispoziţie de primăria oraşului. La conferinţă au participat profesionişti ai culturii din majoritatea ţărilor Europei, U.S.A, America de Sud, Canada, Africa, Asia şi Australia.
Am reprezentat România şi Muzeul de Artă Timişoara împreună cu restauratorul Filip Petcu, fiind singurii participanți români din cadrul conferinței. În contextual prezentărilor publice, am dezvoltat un text şi un discurs despre pictura pe sticlă din Banat în secolul al XIX-lea, iar Filip Petcu a expus o lucrare despre importanţa legăturii dintre arta contemporană, restaurare şi noile tehnologii necesare în domeniul pe care îl practică.
2018, anul stabilit prin strategie culturală europeană drept Anul Patrimoniului Cultural [1], a devenit un motiv ce a generat diferite cadre şi ocazii de a discuta şi a problematiza rolul, funcţiile şi perspectivele patrimoniului cultural. În acest context, asociaţia profesională europeană YOCOCU [2] a organizat conferinţa de la Matera, un eveniment care a fost conceput pe modelul constitutiv al câtorva axe strategice.
Astfel, prezentările publice au fost structurate pe 8 teme principale: 1. Noile tehnologii din perspectiva metodelor şi a materialelor; 2. Arheometria și patrimoniul cultural: proveniența materialelor și a metalelor din piatră naturală și artificială; 3. Protecția și conservarea siturilor și clădirilor arheologice; 4. Conservarea artei contemporane cu materiale moderne; 5. Interpretarea și prezentarea patrimoniului cultural; 6. Responsabilitate asupra siturilor dedicate restaurării; 7. Accesul la Patrimoniul Cultural, între tradiție și inovație; 8. Educaţie şi/pentru Patrimoniu.
La finalul conferinţei a fost organizată o vizită la ISCR (Istituto Superiore per la Conservazione ed il Restauro) Scuola di Alta Formazione „Michele D’Elia”, unde participanţii au avut posibilitatea să viziteze laboratoarele şi spaţiile dedicate de ISCR lucrărilor de restaurare, educaţie în conservare şi prevenţie din regiunea Basilicata.
Conferinţa a fost gândită sub forma metaforică a unui forum care să promoveze colaborarea, schimbul de experienţă şi parteneriatul între profesionişti şi manageri, pe de-o parte, şi organizaţiile nonguvernamentale şi societatea civilă, pe de altă parte. Acest discurs de mediere între diferite grupuri profesionale şi sociale a fost foarte elocvent de la începutul până la finalul evenimentului. Au fost aduse în discuţie şi s-au încurajat schimburile de bune practici, necesitatea transparentizării şi argumentării deciziilor care se iau în legătură cu patrimoniul material şi imaterial, importanţa luării unor măsuri în timp util pentru salvarea obiectelor sau valorilor patrimoniale care sunt în pericol, iminenţa noilor tehnologii în restaurare şi conservare.
YOCOCU a pus la dispoziţie cadrul logistic şi tematic potrivit pentru promovarea celor mai noi domenii care conectează istoria şi teoria artei cu educaţia culturală, cu tehnicile şi tehnologiile specifice restaurării şi conservării, cu ingineria şi biochimia.

Sesiunea de prezentări găzduită în cadrul complexului arhitectural al fostului spital San Rocco, în Biserica Cristo Flagellato din Matera



NOTE

1. Sursa: https://europa.eu/cultural-heritage/about
2. Youth in Conservation of Cultural Heritage (YOCOCCU) este o asociaţie culturală transnaţională formată din profesionişti seniori şi tineri la începutul carierei, cercetători şi studenţi, membri ai departamentelor de specialitate din muzee publice şi private, uniţi de un interes comun pentru patrimonial cultural. Asociaţia organizează cursuri de profil, conferinţe, seminarii şi o multitudine de proiecte culturale al căror rol este dezvoltarea a noi metode şi căi de cunoaştere, înţelegere şi promovare corectă a patrimoniului. Se încurajează proiectele interdisciplinare internaţionale, în care se doreşte colaborarea teoretică şi constituirea de echipe complexe, formate din: restauratori, istorici de artă, curatori, conservatori, ingineri, teoreticieni ai culturii şi alţi specialişti din ramuri culturale conexe, oameni care să poată răspunde calitativ la provocările oferite de problemele cu care se confruntă Patrimoniul Cultural European.



Andreea Foanene
(nr. 7-8, iulie-august 2018, anul VIII)