ORIZONTURI DE ARTĂ

Expoziţia Apollo și Daphne, o perspectivă deschisă

Proiectul Apollo și Daphne îşi găseşte nişa în hăţişurile posibilităţilor latente pe care le poartă spaţiul mitologic şi mitologizant. Experiment contemporan al curatoarei Simona Vilău, alături de artiştii Elena Bobi Dumitrescu și Alexandru Rădvan, expoziţia-obiect reprezintă o primă colaborare în acest format. Elena Bobi Dumitrescu a realizat-o pe Daphne şi Alexandru Rădvan pe Apollo. Cele două sculpturi au rămas alături în spaţiul expoziţional al Atelierului 030202 din Bucureşti în perioada 7 martie – 23 aprilie 2018, timp în care au fost organizate artist talkuri, discuţii şi polemici. De Andreea Foanene.



Simona Vilău versus „Venus Belvedere”

În expoziția Venus Belvedere a artistei Simona Vilău, prezentată între 22 februarie și 30 martie 2018 la Miercurea Ciuc, lucrările dedicate feminității sunt concepute din perspectiva „vol d’oiseau” a eroului masculin. Această belvedere este sugerată în pictura Golden Man (fig.), singura reprezentare a unui personaj masculin, care guvernează grupul de reprezentări ale feminității. Specificitatea abordării creative a Simonei Vilău stă în faptul că ea face apel la idealul clasic pentru a-l putea defragmenta, pentru a-l răpune, pentru a-i dovedi ineficiența și inconsistența. De Andreea Foanene.



Expoziţia „Pierderea Sufletului” de R. Botond, inaugurată la Timişoara

În 22 martie 2018, în Sala Baroc a Muzeului de Artă din Timișoara a avut loc vernisajul expoziției „Loss of Soul” („Pierderea Sufletului”), expoziție de grafică a artistului ardelean Részegh Botond. Autorul propune iubitorilor de artă un moment de reflecție asupra pierderii identitare în lumea formatelor. Pentru artist, titlul dat expoziţiei este sinonim cu dezumanizarea. „Loss of Soul” este denumirea seriei de „Capete” şi se referă la portrete fără faţă, chipuri fără imagine, feţe fără suflet. Expoziţia poate fi vizitată până la 29 aprilie 2018. Prezentare de Cornel Seracin.



Se pregătește a treia ediție a proiectului Baroque Urban

Inițiată în 2016, expoziția anuală Baroque Urban a devenit unul dintre evenimentele culturale importante ale Timișoarei. Conceptul Baroque Urban 2018 are în vedere promovarea unui grup de artiste contemporane în opera cărora se întâlnesc o serie de caracteristici ale neobarocului. Din punct de vedere al spațiului, proiectul de anul acesta vizează o descentralizare a expoziției, o deschidere a acesteia către publicul larg, prin abordarea a două spații dedicate artei contemporane: spațiul urban și o galerie de artă contemporană din Timişoara. De Andreea Foanene.



Pictura, suport al memoriei afective în creația artistei Angela Tomaselli

În perioada 19 ianuarie - 15 februarie 2018 are loc, la Galeria Artex din Râmnicu Vâlcea, expoziția personală de pictură, artă decorativă şi performance Arhitecturi suprapuse a artistei Angela Tomaselli. Personalitate puternică, solară, impunătoare, Angela Tomaselli prezintă o operă amplă, care se bazează pe o continuă înnoire a limbajului plastic și a temelor propuse. Născută la Brezoi, în județul Vâlcea, dintr-o familie mixtă, italiano-germană, pictorița păstrează și cultivă o identitate artistică puternic legată de formele specifice ale modernității europene. De Andreea Foanene.



Autoportretul artistului la tinerețe: Amedeo Modigliani și Ștefan Szönyi

Între 12 decembrie 2017 și 17 februarie 2018, Muzeul de Artă din Timișoara găzduiește retrospectiva unuia dintre cei mai marcanți pictori moderni născuți în Banat, Ștefan Szönyi (1913-1967). Printre lucrările expoziției Ștefan Szönyi - Monumental apare un autoportret realizat de pictor la 15 ani. În 1919, artistul italian Amedeo Modigliani realizează Autoportret la 35 de ani, modelându-și chipul în semiprofil cu eleganța expresiei longiline care l-a consacrat în rândul pictorilor moderni. Andreea Foanene prezintă în oglindă aceste autoportrete sub semnul stilistic al primei decade a modernității culturii europene.



Biblioteca Orizonturi. Timişoara tinerilor artişti

Publicăm, în Biblioteca noastră Orizonturi, albumul Coriolan Babeţi, Timişoara tinerilor artişti. Între succesori „infideli” şi „rebeli” în căutarea unei cauze (Editura Fundaţiei Interart Triade, Timişoara, 2012). Albumul prezintă creaţia a 18 membri ai generaţiei ’90 şi reproduce o parte din lucrările acestora: Sorin Scurtulescu, Liliana Mercioiu, Dacian Andoni, Daniela Constantin, Ciprian Chirileanu, Ana Adam, Adriana Lucaciu, Cristian Sida, Delia & Vlad Corban, Saskia Menczel, Tajó, Horia Bojin, Nada Stojici, Matei Gaşpar, Gabriel Kelemen, Camil Mihăescu, Gheorghe Fikl.



Lecce, orașul Barocului nesfârșit

Andreea Foanene ne poartă într-un loc din sudul Italiei căruia i se spune „Florența barocă”, „Florența sudului” sau „Atena Pugliei”. Este recunoscut ca centru universitar și religios, cu o afinitate afirmată pentru cultura greacă, unul dintre cele mai importante orașe ale Pugliei și ale peninsulei Salento. Barocul leccese, stilul arhitectural care caracterizează orașul, reprezintă o variație stilistică aparte, în care talentul și inspirația artiștilor s-au întâlnit cu posibilitățile ofertante ale tufei vulcanice locale. Astăzi, acest tip de baroc local scoate orașul din anonimat și îi subliniază calitățile culturale.



Sudul Italiei ca mozaic cultural. Întâlnirea cu Otranto

Extremitate sudică a Italiei, cunoscut ca și oraș-port amplasat în peninsula Salento, orașul Otranto a fost, pe rând, colonie grecească, burg medieval, spațiu cucerit de invazia otomană sau teren de desfășurare a viziunilor arhitecturale baroce. Astăzi, toate aceste straturi istorice pot fi accesate vizual cu mare ușurință și claritate. Tehnică artistică și metaforă socială, mozaicul devine un principiu cumulativ și calitativ care definește acest spațiu sudic multietnic și multicultural. O realitatea care constituie un fond fertil de inspirație pentru pictura metafizică. De Andreea Foanene.



Între clasic și extravaganță: artistul Otto Kruch la Veneţia

În perioada 18 septembrie - 12 octombrie 2017 s-a desfășurat, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția, expoziția personală a artistului român de origine germană Otto Kruch, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România și al Uniunii Artiștilor din Germania. Odată cu vernisajul a avut loc și dezvelirea efigiei de bronz cu portretul istoricului Nicolae Iorga, pe care artistul a donat-o prestigioasei instituții. Prin aceasta, Kruch a adus un omagiu dincolo de timp personalității lui Nicolae Iorga, fondatorul Școlii Române de la Veneția. De Claudia Mandi.



Ormós Zsigmond şi colecţia de artă italiană de la Muzeul din Timişoara

Colecţia europeană a Muzeului de Artă Timişoara este legată de personalitatea lui Ormós Zsigmond (1813-1894). Prin donaţia testamentară din 18 septembrie 1895, majoritatea lucrărilor din colecţia sa a intrat în patrimoniul Societăţii de Istorie şi Arheologie din Banat, viitorul Muzeu de Artă. În ansamblul colecţiei Ormós, pictura italiană ocupă un loc de seamă atât sub aspect valoric, cât şi numeric. Studiul lui Marius Cornea, pe care îl publicăm şi în italiană, inaugurează colaborarea revistei noastre cu Banaterra. Enciclopedia Banatului, care ne-a încredinţat ediţia sa italiană.



Sculptura lui Paul Neagu: trei mari expoziţii la Timişoara şi Cluj-Napoca

La 10 ani de la dispariţie, România îi aduce un omagiu lui Paul Neagu, cel mai important sculptor român de la Brâncuşi încoace, stabilit la Londra în 1970. Două expoziţii la Timişoara şi una la Cluj-Napoca oferă o amplă perspectivă asupra operei marelui artist care, după cum scrie Sir Nicholas Serota, director al Tate Museum din Londra, „a descoperit un nou limbaj în sculptură, cu rădăcini în moștenirea sa românească, fără a se limita la aceasta”. Partener media al proiectului, revista noastră publică textul critic semnat de Ileana Pintilie, două cataloage şi materiale video cu artistul.



Expoziţie Rembrandt la Muzeul de Artă din Timişoara

„Expoziția Rembrandt - apogeul artei gravurii face parte dintr-un program prin care dorim să arătăm cum operele artistice și științele umaniste produc schimbări majore în vocabularul istoric, generând un raport înnoitor între «spațiul experienței» și «orizontul așteptării»". Cu această premisă prezintă Victor Neumann, directorul Muzeului de Artă Timişoara, expoziţia-eveniment care are loc în perioada 10.12.2014-10.03.2015 în oraşul de pe Bega, cu peste 250 de gravuri originale obținute prin imprimare de pe plăcile lui Rembrandt aflate la Muzeul Luvru din Paris.



Ştefan Popa Popa’s, Palma d’Oro pentru Pace 2014

Palma d’Oro pentru Pace, oferită de Confederaţia Internaţională a Cavalerilor Cruciaţi Guardiani di Pace (Assisi-Malta), este o recunoaştere pentru merite deosebite în promovarea idealurilor de pace în Italia şi în lume. Până în prezent 32 de personalităţi au primit valorosul premiu, printre ele Papa Benedict al XVI-lea şi Nobelul Rita Levi Montalcini. La San’Antonio Abate de lângă Napoli, anul acesta Ştefan Popa Popa’s a fost alesul, fiind singurul român laureat al prestigioasei distincţii. Publicăm un reportaj video realizat de regizorul Victor Popa la ceremonia de decernare a premiului.



Luminiţa Ţăranu, parcursul poliedric al unei artiste afirmate în Italia

Luminița Țăranu e printre puținii artiști români deplin afirmați în Italia, lucrările sale integrându-se, prin caracterul experimental, în lumea actuală a artei contemporane. S-a născut la Lugoj în 1960, iar din 1987 trăiește în Italia, în apropiere de Roma. Traseul său artistic se desfășoară de la reprezentări postclasice până la instalații de avangardă, pictură, megaobiecte/sculpturi și integrări artistice în lucrări de restructurare arhitectonică. În 2013-2014 a realizat unul din proiectele sale cele mai importante, „Columna mutãtio”, omagiu Columnei lui Traian. Prezentare de Claudia Mandi.



Splendoare și rafinament în portul tradițional din câmpia Banatului

Pornind de la oameni și obiectele plăsmuite de ei, poți cunoaște un popor. Alături de limbă, obiceiuri și tradiții, costumul popular este un blazon, o marcă a identității etnice, un document cu certă valoare istorică și artistică. Înveșmântați cu mândrie în portul tradițional de sărbătoare, bănățenii au contribuit conștient la completarea artei populare românești și europene, cu piese și repertorii decorative spectaculoase, de un fast extraordinar. Admirate pentru coloritul lor rafinat, costumele populare bănățene au devenit astăzi mesageri ai valorilor culturale în întreaga lume. Studiu de Marius Matei.



Pictura Virginiei Tomescu Scrocco şi «nostalgia grădinii»

Virginia Tomescu Scrocco este o reprezentantă emblematică a picturii din prima jumătate a secolului XX din Italia. Artista s-a născut la Bucureşti în 1886, unde începe şi formarea sa în domeniul artei. Îşi continuă apoi studiile în Franţa şi în Italia. A trăit şi a pictat la Tivoli, iar operele sale se găsesc în expoziţiile de la Vila d'Este, un semn al omagiului oraşului Tivoli pentru artista română. Alte opere se află la Galleria Nazionale d’Arte Moderna din Roma. Copiii ei au donat operele păstrate în casa părintească din Buonalbergo, Muzeului Sannio din Benevento. Prezentare de Claudia Mandi.



Sabina Pecorella: „În România are loc o adevărată Renaştere a artelor”

Începând din acest număr deschidem o nouă secţiune dedicată artei, sub coordonarea Claudiei Mandi, artistă şi muzeograf la Muzeul de Artă din Timişoara. Iniţiem această rubrică printr-un interviu cu Sabina Pecorella, curatoare de artă la Napoli şi susţinătoare a artiştilor străini în Italia, care s-a ataşat în mod special de artiştii români. „Întâlnirea cu arta românească - declară - a fost absolut emoţionantă: aici are loc ceea ce am putea defini o adevărată Renaştere a artelor, un proces similar cu cel din multe alte ţări în care cultura a fost istoric masificată”.



„Dimensiunea Carrara”: un univers al marmurei şi al sculpturii

Pentru a avea o percepţie autentică a „dimensiunii Carrara”, se impune imersiunea directă în vraja acestui univers al marmurei şi al sculpturii. Carrara suscită în sensibilitatea celui care o vizitează o impresie foarte puternică, atât prin frumuseţea şi pitorescul peisajului, cât şi prin activităţile specifice acestui loc, care generează atmosfera cu care aşezarea îşi cucereşte vizitatorii. Pentru un sculptor, întâlnirea cu Carrara poate constitui o experienţă profesională de o importanţă majoră, iar George Dan Istrate ne împărtăşeşte din propria sa experienţă în acest oraş-atelier.



Veneţia oglindită în creaţiile pictorilor români

Veneţia este un oraş fascinant pentru oricare dintre noi, dar mai ales pentru oamenii de cultură şi artă, care o redescoperă de fiecare dată, atraşi atât de arhitectură, cât şi de oglindirile şi reflexiile apei. Oraş frumos dar şi misterios, se dăruieşte celor care îl apreciază, prin peisajele sale. Nu puţini au fost pictorii, de-a lungul istoriei, care au surprins clipe din existenţa Veneţiei şi le-au stocat în tablourile lor, oferindu-le memoriei colective. Dintre aceştia, Cristina Oprea prezintă patru nume mari ale plasticii româneşti: Gheorghe Petraşcu, Jean Al. Steriadi, Samuel Mutzner şi Nicolae Dărăscu.



Se întâmplă la Roma: în timp de criză mare, iată o mică galerie de artă

E cea mai mică galerie de artă din lume. Mai puţin de doi metri pătraţi. Poate găzdui patru persoane, un total maxim de 300 de kilograme. O galerie de buzunar, minusculă dar dinamică, plină de ambiţii, mereu în mişcare, ajunge până la ultimul etaj, al cincilea. E Lift Gallery. Liftul rămâne lift, cu particularitatea de a deschide orice uşă, un mic gest de civilizaţie în care arta are rolul de a crea cuvinte, înlesnind comunicarea. O parabolă despre raporturile dintre oameni, dintre sensibilităţi şi naturi diferite. O poveste adevărată plină de moralitate, de frumos. Lift art în vreme de criză.



O artistă din Abruzzo: Alice în spatele zidului minunilor

George Popescu evocă întâlnirea cu artista Alice (Adelina di Sabatino di Diodoro), originară din Abruzzo: „În atelierul ei din localitatea abruzzeză am trăit brusc senzaţia ieşirii dintr-un timp (cel prezent) spre a poposi, nu în alt timp, ci în alte / diverse timpuri-lume, timpuri-cosmosuri. Din toate colţurile privirea era literalmente ʻlovităʼ de chipuri, figuri, siluete, ochi (mai ales) din tablouri conservând ceva din haloul vechilor icoane, pânze (ce termen impropriu, cât timp, tehnic vorbind, arta ei presupune travaliu cu bucăţi de zid, cu pigmenţi şi tablă, cu nisip şi tencuială”.



Sculptura lui Gian Lorenzo Bernini între tradiţie şi inovaţie

Maestrul absolut al barocului, Gian Lorenzo Bernini, deşi născut la Napoli, era profund legat de tradiţia sculpturii toscane şi a marmurei de Carrara, nu doar pentru că o lucra, ci şi pentru că se formase în atelierul tatălui său, Pietro Bernini, toscan emigrat în sudul Italiei în 1584. La fel ca Michelangelo, Bernini a avut şansa de a creşte într-un mediu saturat de sculptură, unde va asimila secretele meseriei de la un profesor care i-a împărtăşit cunoştinţele sale profesionale, propriul tată, ducând mai departe tradiţia pe care a îmbogăţit-o cu noi elemente. Un studiu de George Dan Istrate.



In memoriam Massimina Pesce: o artistă prietenă a României

În 10 iunie 2012 s-a stins din viaţă poliedrica artistă aquilană Massimima Pesce, ceramistă, sculptoriţă şi pictoriţă, dar şi o adevărată prietenă a României. Massimina Pesce a fost stimată şi apreciată de critica italiană şi străină şi invitată la expoziţii personale şi colective în multe muzee şi instituţii culturale italiene, europene şi extraeuropene. Îi aducem un omagiu prin cuvintele Afroditei Cionchin şi ale lui George Popescu, care au însoţit o expoziţie itinerantă colectivă de acum câţiva ani, prezentată în mai multe oraşe din Italia şi din România.



„Artist-cetăţean”. Dan Perjovschi, desene 1999-2012

Dan Perjovschi, artistul român în dialog cu lumea întreagă, aduce mai aproape scena artei contemporane româneşti de cea internaţională, şi invers. În 2011, Muzeul de Artă Contemporană din Roma (MACRO) i-a prezentat o nouă operă, proiectul intitulat The Crisis Is (Not) Over. Drawings and Dioramas, al cărui curator a fost Teresa Macrì. O frescă sarcastică a societăţii contemporane desenată în prezenţa publicului curios să surprindă atât „detaliile originale”, cât şi pe autor. Publicăm un grupaj de desene despre artist şi condiţia artistului în societatea contemporană.

Revistă online editată de
Asociaţia Orizonturi Culturale Italo-Române.

Promovează
dialogul intercultural,
cu un interes predilect
pentru traducerea literară
ca operă de mediere.